zondag 25 september 2011

Extern onderscheid

Als twee concurrenten voor de productvergelijking, heb ik gekozen voor Magnum en Hertog ijs.

Magnum valt onder het merk Ola, dat veel verschillende merken ijs produceert. De slogan van Magnum is: "For pleasure seekers". Op hun site praten ze over "de beste chocolade". Ook Ola zegt te streven naar kwaliteit.

Magnum heeft veel verschillende soorten smaken, namelijk ongeveer 15. Wel blijft het belangrijkste ingrediënt chocolade. Daar staan ze om bekend.

Het design van de website is chocoladekleurig. Ook de verpakkingen hebben de kleur van chocolade. Meestal de kleur van het ijs dat erin zit.

Losse ijsjes kosten niet neer dan 2,20. De prijs per doos verschilt per supermarkt. Een doos Magnum Almond ijs van 8 stuks kost bij Albert Heijn bijvoorbeeld 2,45. Bij de Hoogvliet 4,99.

Het ijs is in dozen te verkrijgen in supermarkten en los in snackbars of bij speciale Ola kraampjes.

Aan de reclamefoto's en tv-reclames te zien, zijn de acties van Magnum (en het ijs zelf dus ook) vooral gericht op vrouwen. Bij de actie "Pleasure Hunt" is een fotorealistische tekening van een rennende vrouw te zien (rond de twintig, chic gekleed). De tekst is ook: "One woman, 100 cranberries, across the internet". De vrouwen in de reclames worden sensueel neergezet. Magnum lijkt gebruik te maken van het feit dat chocolade het verliefdheidsgevoel opwekt.

Via de site van magnum, kan je producten op facebook "liken". Het valt mij op dat de Magnum Temptation het meest wordt ge"like"d.

Hertog ijs is net als Ben & Jerry's gespecialiseerd in schepijs. De site is vrolijk en heeft leuke mogelijkheden. Je kan er bijvoorbeeld zoeken op smaak of ingrediënt en ze plaatsen zelfs recepten. De reclame is wat meer gericht op familie.

Hertog ijs heeft 25 smaken. De bakken hebben eenzelfde soort design. langwerpig en rond. De afbeelding verschilt per smaak. Je ziet meestal ijsbollen en soms de belangrijkste ingrediënten. De nieuwste smaken zijn per 87,5 cl het goedkoopst bij de Vomar supermarkt, namelijk 2,69.

Hertog ijs is alleen te koop in supermarkten en groothandels. Het merk verkoopt geen losse ijsjes die je onderweg even snel kan kopen. In de zomerweekenden verkopen ze echter wel kleine bakken in de efteling.

Hertog Jan bestaat op het moment 35 jaar en staat als actie binnekort bij c1000 supermarkten op mensen gratis ijs te laten proeven.

Voor kinderen (op de site het kopje "cool 4 kids") zijn er zeel veel overige producten te verkrijgen, bijvoorbeeld voor verjaardagsfeestjes. Het is onderverdeeld in "6-8 jaar", "8-10 jaar" en "10-12 jaar".

Ben & Jerry's is zeer begaan met duurzaamheid en vrede. Dat laten ze zien op hun website en op hun verpakkingen. Deze kenmerken tillen ze toch wel naar een hoger niveau dan Magnum of Hertog.

Ben & Jerry's heeft meer smaken dan ik dacht. Wel 52. Daarin overstijgen ze ook het aanbod van Hertog en Magnum. Het design van hun verpakkingen heeft dezelfde basis. Er zijn altijd de blauwe lucht, witte wolken, groen gras en koeien. Allemaal getekend. Het ijs zit in een soort emmer.

De prijs is rond de 4,45 voor 50 cl. Dat is vergeleken met het andere ijs een nogal hoge prijs. Dit heeft echter deels te maken met hun investering in de zo maatschappelijk verantwoord mogelijke ingrediënten. Anderzijds ligt het waarschijnlijk ook aan de grote naam.

Ben & Jerry's ijs is te verkrijgen in supermarkten (alleen de 50 cl. bakken) en in snackbars en bijvoorbeeld videotheken. In Amsterdam is er ook een winkel op het station. In het buitenland zijn er zelfs automaten. Met deze eigen winkel is Ben & Jerry's ook vrij uniek. Al zijn er ook zeer veel plekken waar Ola ijs (en dus Magnum) wordt verkocht.

Voor de klant zijn er op de site spelletjes en er is ook een internetwinkel. Ondanks de vrolijke verpakkingen is het niet alleen gericht op kinderen. Net als bij Hertog ijs is er een apart kopje voor kinderen op de site.

Op het moment lopen er niet echt grote acties.

Al met al is Ben & Jerry's het meest onderscheidend. Al ligt dat waarschijnlijk aan het feit dat het bedrijf veel internationaler is. In Nederland zijn er bijvoorbeeld maar rond de 10 smaken te verkrijgen. Wel heeft het een zeer herkenbaar design en zijn ze ook hard bezig met acties voor het milieu en dergelijke.

Als we kijken naar Ola, waar Magnum bij hoort, zijn zij echter ook erg veelzijdig en is het ijs op veel plekken te verkrijgen. Ola is waarschijnlijk in Nederland succesvoller dan Ben & Jerry's, met hun redelijk goedkope calorie arme ijsjes. Dat vindt men namelijk ook erg belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten