
De eerste foto is een advertentie voor de smaak “Cherry Garcia”.

De kleuren van dit ijs en de verpakking komen er ook in voor: rood, roze, wit en bruin. Op de foto is een installatie te zien. In een witte ruimte, met bruine balken aan het plafond, hangen een aantal woorden aan touwtjes die samen een zin vormen. Deze woorden hebben de kleuren van het ijs. Ook hangt er een shirt in het midden, waarop een deel van de zin staat. Om het shirt heen hangen een soort wormachtige wezens, allemaal breed glimlachend. Uit een van de wormen steekt, vrij onopvallend, een arm met een bak Ben & Jerry’s ijs; Cherry Garcia. Op de weerspiegelende, witte grond staat nog een tekst. En uit de weerspiegelende witte grond, uit vier zwarte, ronde gaten, steken pinguïns. De grootste heeft een koeienhoed op zijn hoofd, de overige drie kleine pinguïns hebben koeienvlekken in plaats van een normale pinguïn kleur. Om het hele tafereel hangen zilveren bollen.
Ik vind deze campagnefoto’s vrij lastig om te analyseren, aangezien ze nogal ongebruikelijk zijn. Ten eerste weet ik niet zeker waarom de makers voor een installatie hebben gekozen. Wel is het erg interessant en opvallend, wat de aandacht wel trekt. De kleuren in de foto zijn liggen wel voor hand, aangezien dit ook de kleuren van de verpakking van het product zijn.
De tekst luidt: “Like someone had a totally life-affirmng, completely mellow and one with the universe moment and froze it. Peace, Love & Icecream.”
De tekst is een soort eerbetoon aan Ben & Jerry’s. De makers hebben iets geweldigs gecreëerd. De tekst “Peace, Love & Icecream” is eerder in Ben & Jerry’s reclames gebruikt en staat ook op een aantal verpakkingen. Het geeft in het kort hun missies weer. Ze helpen namelijk oorlogskinderen, staan voor sociale verbondenheid en maken natuurlijk heerlijk ijs.
Ik denk dat de wormen slechts aanwezig zijn omdat ze er gek en vrolijk uitzien. Ben & Jerry’s probeert hun verpakkingen ook altijd vrolijk te maken. De pinguïns en het weerspiegelende, witte oppervlak representeren de zuidpool en daarmee ijs. De koeienhoed en koeienvacht staan voor de koeien op de verpakking, die weer te maken hebben met de duurzame zuivel. De bollen staan wellicht voor de luchtigheid van het ijs. De hand die de bak met ijs vasthoudt presenteert het ijs aan de bekijker van de installatie.
De tweede foto is een advertentie voor de smaak “New York Super Fudge Chunk”.

Ook hier worden de kleuren van de verpakking gebruikt: blauw, roze en bruin.

Op de foto is weer een installatie te zien, maar deze keer lijkt het een slaapkamer met witte muren. Er staan namelijk een bed in, met bruine dekens, een roze bedovertrek en witte en groene kussens. De kussens hebben een brede glimlach en dichte ogen, alsof ze slapen. Op het bed zelf liggen twee halve bollen, zwart met witte puntjes. Op de muur staan in verf woorden geschreven, met eromheen nog meer verf, een soort klodders. Rechts op de muur is een raampje, met een koe in het venster. Uit het raam steekt een arm, die een bak “New York Super Fudge Chunk” vasthoudt. De arm loopt op de muur over in een spookachtig figuur, met de kleur oranje en als linkeroog een bloemetje. De tekst luidt: “No, we don’t remember the 60’s but when we woke up, we had this icecream business and a bunch of freaky recipes. Peace, Love & Icecream”. Verder liggen er zeepbellen op het bed, net geblazen.
Ik kan niet goed bedenken waarom de setting een slaapkamer is. Misschien omdat een slaapkamer je eigen relaxte plekje is. Dat de kamer wederom de kleuren van de verpakking van het ijs heeft is logisch. Zo is het duidelijker dat de advertentie specifiek bij dit ijs hoort. Als je goed kijkt, lijken de zwarte, halve bollen op het bed op oogpupillen. Ook lijkt het bed een mond te hebben. Er is een soort gebit zichtbaar. De bellen komen uit de mond van het bed. Het kan duiden op kwijl. Kwijlen wordt vaak gebruikt als iemand iets erg lekker vindt. Door de witte bolletjes in de zwarte halve bollen, lijkt het alsof het bed omhoog kijkt naar de bak met ijs.
De kussens zijn naar mijn idee weer slechts voor de vrolijkheid gebruikt, net als het vrolijke spookje op de muur. De tekst lijkt te zijn gezegd door de makers zelf: “we kunnen ons dan wel de hippe jaren 60 niet herinneren, maar toen we wakker werden hadden we opeens een ijszaak en allemaal gekke recepten”. Hier kan het bed ook mee te maken hebben. Het wakker worden, het realiseren van een eigen ijszaak. “Peace, Love & Icecream” is weer dezelfde slogan als bij de andere foto. Het raam in de muur, waar het ijs uitkomt, laat wellicht zien dat je uit je slaapkamer moet komen en je dromen buiten je bed moet gaan realiseren. De arm met het ijs lokt je op die manier naar buiten. De koe op het venster staat wederom voor de duurzame zuivel. De klodders om de tekst heen lijken op de structuur van ijs en zuivel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten