maandag 12 september 2011

Campagne <--> Idealen

Na allevier de eerdergekozen campagnefoto's bekeken te hebben, viel het mij op dat in elke advertentie een referentie wordt gemaakt naar zuivel door middel van koeien of koeienvlekken. Dit is ook niet vreemd, want Ben & Jerry's is lid en medeoprichter van de stichting Cairing Dairy. Caring Dairy werkt met bijvoorbeeld het merk CONO, een zuivelcoöperatie met als doel het slechts verschaffen van maatschappelijk verantwoorde zuivel.

Wat ook op elke foto te vinden is, is de tekst: "Peace. Love & Icecream". Die drie woorden vatten ook in het kort samen waar Ben & Jerry's nog meer voor staat, namelijk: de verbetering van de situatie van oorlogskinderen, sociale verbondenheid en natuurlijk het maken van lekker ijs.

Ook op andere campagnefoto's wordt gebruikt gemaakt van de koe. Echter wel altijd een getekende koe, wat het iets speelser maakt.

Het merk positioneert zich vooral emotioneel. Ook al heeft het merk (rationele) unieke eigenschappen, die eigenschappen zijn weer verbonden aan waarden. Zoals dat het merk uitsluitend maatschappelijk verantwoorde zuivel gebruikt. Het merk geeft je het idee dat je bijdraagt aan een betere wereld door het te kopen, ook door de steun aan oorlogskinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten